٢/٠٤/٢٠٠٩

مصر من علي عربية فول

عربة فول مصرية علي سور الازبكية منذ أكثر من 130 عاما

عربة فول في مصر من حوالي 120 عاما

عربة فول مصرية معاصرة لم تختلف كثيرا عن سابقيها

احلي حاجة في مصر لما تقف الصبح علي عربية فول ..... هتعرف مصر اللي محدش يعرفها
لو شاء القدر و حد من اللي بيتشموا مصر نزل و عاش في مصر مش شاف بس الاهرامات و القلعة و اتعشي علي النيل .... هيعرف
مصر لغز محدش يعرفه غير اهلها ...حتي هما لسه مش عارفينه

الناس زعلانة اني بقول مصر اولا و الانسانية بتيجي بعد كده
و انا مصمم علي رأيي .. وهضيف و اقولك كمان ان الانسانية في تراجع لان مصر في تراجع

مصر عندي هي الانسانية

مصر دي بكل حاجة سواء حلوة او وحشة ... ويمكن الحاجات الوحشة قبل الحلوة هي بلدنا

انا لما هتخانق في الشارع مش هروح اشتكي في الامم المتحدة
لكن هروح قسم شرطة في مصر ..حتي لو مش هاخد حقي ...بس برضه هبقي في مصر اللي جزء منها انك مش هتعرف تاخد حقك بسهولة و هتلاقي ظابط غالبا رذل ....انت في مصر

مصر و الناس اللي بتشتمها في الفضائيات و بتضرب سفارتها و اللي كمان بيدافعوا عنهم هنا

مصر مش انتوا ومحدش يتكلم باسم مصر احنا مصريين اه لكن مصر اكبر مننا كلنا
مصر مش مبارك ومش أي رئيس .... مهما قدم لها ...لانها اكيد اديته اكثر ....وحتي لو مش اديته
مصر مش مناضلي الفضائيات
حتي لو مصر بتشتغل ضد القضية الفلسطينية مش معاها .... هي مصر ....
مش هقول اللي مش عجباه مصر.... يسيبها
لكن مصر مش هتقف علي حد مننا

أي حد بيتكلم عن مصر و بيقول انه عارفها
انا عايزه ينزل الصبح يقف علي عربية فول ...اي عربية فول .... اوعي تتكسف انك تاكل من عربية فول .... لو اتكسفت انا ممكن اقول عليك مش مصري واقول عليك خاين
وعربية فول ...مش تاكل فول شبراوي او اخر ساعة او نعمة
شوف مصر الحقيقية
عم احمد بتاع عربية الفول ....دعوته طالعة من القلب تحس بصدقها ...صدق مش هتلاقيه في كل دعوات كل شيوخ الفضائيات و قنواتهم
شوف الروح بتاعت الشعب الصبح وانت علي الفطار .... حلو ولا حار يا استاذ .... تاخد حلويات ؟؟؟ اقطع لي بصل يا ريس
شوف لما الكل واقف جنب بعضه بيدور علي لقمة العيش
حتي لو العيش صعب نلاقيه .... بس في عربية الفول الصبح عمره ما هيختفي
شوف لما تحاسب بعد ما تاكل
و تحس من عم احمد انه فعلا مش عايز ياخد منك فلوس .... مش بيجاملك ...لكن لو في ايده مش هياخد منك فلوس ....كفاية انك اكلت و قولت الحمد لله ..
روح on the run و اشرب الكافيه لاتيه اوليه فرابيه .... وانت مصري برضه ....بس هي دي جزء من مصر اللي محدش يعرفها ..... ومحدش هيعرفها...... فيها الاتنين جنب بعض

انا زعلان علي حال مصر .... المفروض نبقي احسن من كده
كلمة بنقولها في اليوم كلنا 50 مرة و بنحلم بغد احسن بكثير
لكن لو مفيش مصر ..مفيش الحلم ده اساسا
شيرين بتغني و تقول ..مشربتش من نيلها و انا بقول جربت تاكل فول و بصل علي عربية في مصر الصبح ؟؟؟

هناك ٣ تعليقات:

3araby يقول...

فعلا يا محمود احلى حاجة عربية الفول

وفعلا عم أحمد راجل مصري أصيل ويدعى ليك قبل ما يعرفك ودون أى مجاملة ... ده كله وتاكل أحلى طبق فول بالمكسرات ..


هى دى مصر الجميلة على عربية فول أو قهوة شعبى وبتلعب طاولة ودومنة ... المشي على الكورنيش بليل .

لو تمعنت فى كل ده هتحس انك مش هتلاقى بلد تانية فيها الطيبة دى .

بوست جميل

Yasmine يقول...

تعرف ان انا نفسي اكل من على عربية فول من زمان..شكل الناس يفتح النفس بجد..دايما بيلفت نطرى شكلهم و انا ماشية فى الشارع..ناس ما تعرفش بعض و ملمومين على اكلة مصرية جدا قبل يوم شغل شاق..و مع انهم ما يعرفوش بعض هتلاقيهم بيتكلموا و يرغوا و يعزموا على بعض..روح بقى على اى عربية هامبرجر فى اوروبا و شوف الناس و البرود اللى هم فيه..بحبها اوى البلد دى بجد

Mahmoud Ibrahem يقول...

شكرا يا عربي
يا حرة تعالي انا و عربي نعزمك علي عربية الفول بتاعت عم احمد