٥/٠٨/٢٠٠٨

حديث هاتفي مع مكيافيللي


مكيافيللي يتحدث عن مصر

رن جرس التليفون في الخامسة فجرا ...فقمت مفزوعا ....من يا تري ؟؟؟ وجدت علي شاشة الموبايل مكتوب مكيافيللي حدثت نفسي اني اكيد بحلم ....لكني وجدت الحاح من المتصل أجبت علي المتصل فأذ بي اجد صوت رجل لا يعرفه يقول لي انا علمتكم كده برضه ؟؟؟؟؟بدأت افوق شوية من النوم وبقوله مين حضرتك ؟؟؟قالي مش اسمي ظهر عندك ؟؟؟ قولتله اه بس اعذرني انا نايم ومش مركز اوي قالي انا مكيافيللي تصورت لأول وهلة انه صديق بيغلس قولتله خير يا عم مش وقته يعني قول عايز ايه وقصر قالي جتكم خيبة ؟؟؟؟ انا علمتكم كده ؟؟؟؟؟

اتعدلت في السرير لما شوف مين الظريف ده قولتله وحضرتك علمتنا ايه قالي انا قولتلكم ان الحاكم لما يدي الشعب حاجة كويسة يبقي بالقطارة ونقطة نقطة ولما يرتكب فظائع تبقي مرة واحدة وعلي بعضها لان الشعوب بتنسي انتوا بقي بتعملوا العكس ....... انتوا اغبياء ابقي ابعت نسخة من كتابي لاعضاء الحكومة والحزب بتاعها سرحت شوية كلامه منطقي سألني انا اتصلت بيك اسألك هو ليه مش زود الاسعار الاول وبعدين هو اعطي العلاوة ويبقي ظهر في صورة اكثر حرصا علي مصالح الناس ؟؟؟قولتله معرفش قالي والراجل التاني رئيس الوزراء سالته في لهفة بعدما طار النوم من عيني مااااله ؟؟؟؟؟

قالي ده بقي اللي طلعني من تربتي وهدومي وخلاني اكلمك

انا : ليه يا عمل ايه ؟؟؟؟

رد : يا ابني ايه الكلام اللي بيقوله ده ؟؟؟

بيقول الحكومة بتاخد من الاغنياء علشان تدي الفقراء ؟؟؟!!!!!!! هو اساسا اي حكومة في الدنيا موجودة غير لخدمة الاغنياء قبل الفقراء قولتله بس ده يعني كلام للناس علشان الفقراء ومحدودي الدخل يبقوا اهدأ قالي انتوا مش عندكم في الدين حاجة اسمها الزكاة ....... هو بيلمها ؟؟؟؟؟

قولتله لا الزكاة دي من الناس والي الناس وربنا اللي بيحاسب عليها هو بياخد ضرائب بس

قالي ضرائب من الاغنياء ؟؟؟ قولتله اه قالي و الزكاة بتتخصم من الضرائب ....

قولتله يا عم لا دي حاجة ودي حاجة ؟؟؟؟؟

قالي يعني هو بياخد ضرائب ولا زكاة ؟؟؟؟ انا : ضرائب مكيافيللي : ليه ؟؟؟ا

نا : زي اي حكومة في الدنيا ...علشان الخدمات والمرافق

مكيافيللي : والخدمات والحاجات دي مش لكل الناس ؟؟؟

انا: أكيد مكيافيللي : يبقي مال اهله هو ومال الاغنياء ؟؟؟

انا : علشان هما اللي معاهم فلوس

مكيافيللي : الافكار اللي انا حطتها حتي لما طوروها الناس اللي بعدي تعني شئ واحد ان الحكومة مش تاخد من الاغنياء ولا تدي للفقراء لكن المفروض الحكومة في النظام اللي بتقولوا عليه ديمقراطي يكون مهمتها المساواة بين الناس امام القانون وتضمن تكافؤ الفرص للجميع يعني تخلي اللي عايز يبقي غني غني وتخلي الغني يفضل غني لان لما يبقي في منافسة في السوق هتخلي الكل في وضع احسن بس تخلي الكل يبدأ من عند نقطة واحدة

انا : يا عم انت بتقول كلام كبير ..... انت عايز ايه من الاخر؟؟؟

قالي : عايز اقولكم يلعن ابو اللي علمكم السياسة انا متبري منكم

وقفل السكة في وشي

ليست هناك تعليقات: