١/١٤/٢٠١٠

انا الشعب غصب عن عين الشعب

كان بقالي فترة كبيرة أوي مقاطع اي انشطة و ندوات الا أنشطة الروتاري لحد ما رمتني رجلي لنقابة الصحفيين في ندوة الشبكة العربية عن تقريرها عن الانترنت في العالم العربي
الندوة لطيفة بشكل عام
الاول انا قابلت الاستاذة نوارة نجم لأول مرة و الاستاذ حسام الحملاوي برضه لأول مرة ...الاولي انا سمعت عنها من مدونتها و لأنها بنت فؤاد نجم طبعا و قبل ما تعملي بلوك من كام يوم بسبب انها مش عاجبها السادات و انا اعترضت طبعا و التاني انا شفت مدونته كام مرة و كنت متابعه من خلال التويتر قبل ما يعملي بلوك امبارح بس ما كنتش اعرف ان هو ده عرباوي اللي انا متابعه علي التويتر و كان فيه الاخ برضه كريم البحيري
بس اللي حصل بقي خلاني شوية أفكر
أول حاجة انا اتكلمت في نقطتين
الاولي : هي الناس بتطالب بالحرية في مصر و يقولوا احنا اتسحلنا و اتضربنا ...ماشي ...بس علشان انا اقدر ادافع عن حد بيقول انا مع الحرية لازم هو كمان يحترم حريتي حتي لو كانت في اني ضد غزة ...أو مؤيد للتطبيع مثلا.... بدون تخوين و ده هما مش قادرين يقبلوه .... وزي ما الاستاذة نوارة قالت في مدونتها هما حسوا بالتوتر لما انا اتكلمت في النقطة دي
الثانية : السيد جمال مبارك و دوشته و انا كتبت لمن لا يعلم ..انا و جمال مبارك و الاصلاح قبل كده و ليا موقف من السيد جمال مبارك
وشايف ان في تسطيح شديد جدا جدا لتناول حكاية جمال مبارك و ده بالنسبة ليا بيقضي علي موضوعية النقاش ...و ده له حديث طويل أوي
هما مشكلتهم الاساسية ضد التوريث ... و انا ضد التوريث لو هيحصل فعلا
لكن نسيب كل حاجة و نتفرغ لتقسيم الناس مين مع جمال و مين مش معاه و مين مع التوريث و مين لا
في ناس و انا بشوفهم كثير في كل حتة في الحزب و براه مؤيدين لجمال و ده حقهم برضه حتي لو غلط
الفكرة بقي هي اختطاف مصر
كريم البحيري قال انا بقابل ناس مش عارف هما ازاي مصدقين
لا هما الاغلبية و انت الاقلية ..... الناس اللي في مصر حاسة اه بفقر و ظلم او حتي لو راضية عن الاوضاع ...لكن في اجماع ان مش حضرتك و لا الحملاوي و لا نوارة البدائل ...لان اول حاجة انت بتتهمهم بعدم الوعي و ان انت اللي عارف الحقيقة
مش عارف كلامي يبدو مكرر و بديهي بس الحقيقة انا حاسس كل واحد بيختطف مصر لصالحه
و مفهوم النضال في الحقيقة انا بقيت مش فاهمه
اللي ضربوه في مظاهرة بقي زعيم
و اللي قعد شوية مع العمال و لف و اتسحل معاهم بقي مناضل عظيم زي جيفارا مثلا
في الحقيقة انا مش عندي تعريف لكلمة مناضل بس الفكرة الاساسية ان حتي الان مفيش بديل ...حتي البديل بتاعتهم قفلت
انا بقي مش هدافع عن اي حاجة غير اني مصري وبس و لما بشوف الناس دي ببقي فخور اني عضو في الحزب الوطتي لانه رغم كل عيوبه هو الافضل

علي السريع الي الاستاذة نوارة :
انا كلامي علي التويتر مش فيه اي اهانة و لكن فيه اختلاف علي فكرة تحفظك علي فكرة القانون
و الفيديو اللي حضرتك حطاه علي مدونتك ده لا يعبر عني اي حد او اي حاجة غير صاحبه
حكاية غزة :
الفيديو ده و ده و ده ممكن يكون فعلا بقي معبر عننا و انتي اكيد تعرفي الضيف اللي في الحلقة
و جروب عفوا غزة انا لست متضمان كان معمول قبل ضرب غزة ب 9 شهور تقريبا وكان عدد اعضائه 4 الاف عضو مش متضامنين مع غزة
و انا شخصيا كتبت عن حكاية غزة و الانسانية المزعومة و كتبت كمان عن لقائي مع بتوع حماس قبلها و رأيي واضح في القصة دي مش بس انا ...لا زملاء من كل المعارضة في مصر و بنختلف علي كل حاجة الا دي
انا عارف انك هترجعي في الاخر و مش هتقدري تكملي القراءة ...بس راجعو انتوا نفسكم شوية و بس مطلوب منكم شوية قبول للاخر
تحياتي

ليست هناك تعليقات: